Vecka 19

Idag går vi in i vecka 19 (18+0) , nästan halvtid och på fredag är det äntligen dags för rutinultraljud! ♥
 
Bebis:
Barnet är ca 15 cm långt mellan huvud och stjärt och väger mellan 170g - 220g denna veckan. Mjölktänderna är färdigbildade men syns inte, anlagen för de permanenta tänderna börjar komma.
 
 
Mamma:
Ditt hår och dina naglar kan reagera positivt på din snabbare ämnesomsättning och den ökade blodmängden i kroppen. Även huden i ansiktet kan påverkas, hos ljushyade som mörka fläckar och hos mörkhyade som ljusa fläckar, detta kallas kloasma och förvärras oftast av solljus. Fläckarna bleknar för det mesta när hormonhalterna sjunker. Ett bra solskydd eller en solhatt för att skydda den känsla huden i ansiktet är viktigt om du ska vara ute i solen. Prata med din barnmorska om järntillskott, de flesta behöver det från och med vecka 20. Kanske börjar du få en mörkare hudrand från blygdbenet upp mot naveln, denna kallas linea nigra och bleknar oftast bort efter gravidteten.
 
Pappa:
Att bli förälder är ett livslångt deltagande och förmodligen en av de största förändringarna som kommer att äga rum i ditt liv. Därför är det bra om du redan nu börjar fundera på din roll efter förlossningen. Det erbjuds många föräldrakurser där man kan träffa andra i samma situation och dela erfarenheter.
 
 
Såhär känner jag:
Jag har känt små buffar innan, men väldigt sällan, inte alls varje dag. Men nu de senaste 3 dagarna har jag känt rörelser någon gång varje dag. Ibland fler på en gång och ibland bara en buff. Så det kommer nog bara mer och mer nu, vilket är väldigt mysigt! Som sagt är det dags för ultraljud på fredag igen, så bli så kul att se lilla plutten där inne igen! Jag är inte alls lika trött längre, men jag känner ändå av järnbristen, så det är bra att jag får börja me det nästa veckan. Den där omtalade randen hade jag inte med Jolie, och den syns inte till än så länge nu heller. Så vi får väl se. På pappadelen så är redan Andreas den bästa pappan i hela världen, så jag tror inte han behöver tänka så värst mycket mer på vilken roll han har, hihi.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0