Vecka 40

Vi är på riktigt snart i mål. The grand final week är här, vecka 40, idag 39+0. Vår fina Jolie föddes på BF, alltså dag 39+6, sista dagen i vecka 40. Vi är så nyfikna på när du är redo att möta din familj här utanför magen. Vi är redo när du är redo. ♥
 
Bebis:
Barnets totala längd är nu ca 48-52cm och det väger ca 3,39kg - 3,59kg denna veckan. Det är fullt utvecklat och kan nu lämna sin trygga tillvaro i livmodern. Ge barnet all din kärlek och omvårdnad. Nästan allt fosterfett är borta. Vanligtvid klipps navelsträngen 2-3 minuter efter att barnets fötts (gäller friska fullgångna barn). Då går barnet inte miste om den sista mängden blod som finns kvar i navelsträngen efter födseln. Efter födseln lossnar moderkakan. Barnets huvud kan vara kraftigt omformat efter passagen genom förlossningskanalen. Det kommer att återgå till sin runda form inom det första dygnet.
Graviditetshormoner kan påverka det nyfödda barnet. Det kan göra att pojkar och flickor kan ha svullna bröstvårtor som kan innehålla små mängder bröstmjölk. Könsorganen kan påverkas av detta, blygdläpparna hos flickor och pungen hos pojkar kan vara förstorade. Det är normalt och försvinner efter ett kort tag.
 
 
Mamma:
Sista veckan av graviditeten! Du förväntas föda snart, men endast ca 5% av alla barn föds på den beräknade förlossningsdagen. Räkna med plus/minus två veckor. Om förlossningen behöver sättas igång så görs det på dag 42+0, tidigare om det finns medicinska skäl.
Du kommer tillbaka till barnmorskan på efterträff (efterkontroll) ungefär 6-12 veckor efter förlossningen. Du ringer själv till din barnmorska och beställer tid. Då pratar ni igenom förlossningen och om du vill kan du göra en gynekologisk undersökning och kontrollera att allt läkt som det ska. Om du behöver preventivmedel så kan du fråga barnmorskan om det då. Amning är inget hundraprocentigt skydd mot en ny graviditet.
 
Pappa:
Nu är det snart dags! Det är nära det beräknade förlossningsdatumet. Då kan det vara bra att komma ihåg att många går över tiden, särskillt vanligt bland förstföderskor, så ha tålamod och bli inte orolig om bebisen tar tid på sig att komma. Ta väl hand om varandra den tid som är kvar så ni är starka och utvilade då dagen för födseln kommer.
 
 
Såhär känner jag:
Jag känner mig fortfarande väldigt lugn och inte alls otålig på något vis. Jag är mer nyfiken på när bebis kommer, inte så att det är jobbigt, utan nyfiken. Vet inte annars hur jag ska förklara det. Men eftersom Jolie föddes på BF så är det självklart spännande att se om denna bebisen kommer att komma innan, på dagen, eller efter. Vi hoppas såklart på att slippa bli igångsatt! Men annars är vi redo när bebis är redo. Jag har mycket sammandragningar, så fort jag böjer mig eller ska tex ta mig ur soffan. De är helt klart hårda, men än inte onda. Molvärk i ryggen har jag imellanåt och ila och har sig i bäckenet. Annars inga tecken på att det kan tänkas vara nära. Tycker det är bökigt att vända mig i sängen på nätterna, ta mig ur bilen osv. Men ändå är jag fortfarande otroligt smidig om man jämför med förra gången. Häromdagen kändes det som jag hade ett bowlingklot mellan benen, så visst är det ett bebishuvud där, haha. Hur som helst så rullar det på bra tycker jag. Vi längtar!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0