39 veckors - kontroll

Så idag var det besök hos barnmorskan på schemat. Hade med mig min mamma så hon kunde hjälpa mig med Jolie, självklart vart hon som en liten ängel där inne, men hade jag varit själv med henne hade hon säkert krånglat. Hihi, min lilla bråkstake! Hur som helst så började vi med att känna hur bebis låg, och bebis är numera fixerad, vilket känns väldigt bra. Sen mätte vi SF måttet och lyssnade på hjärtljuden som låg på 152 idag. Underbar känsla varje gång! ♥ Efter det tog vi blodtryck och stick i fingret. HB:t låg lågt tyckte hon så hon tyckte jag skulle börja ta 2 järntabletter varje dag istället för 1 varje dag. Men kunde öka med 2 varannan dag ett tag först. Annars i övrigt såg allt bra ut :) så här är resultaten:
 
Datum 1-apr 17-juli 14-aug 9-sep 2-okt 16-okt
Vecka   25 30 34 37 39
Vikt
Symfys   24 28 31 34 35
Hb 128   110     105
Blodsocker 4,7 5,7 7,0 4,0    
Urin ua   0/1      
Blodtryck 129/78 116/65 122/65 110/68 74/46 118/71
Fosterläge         Huv. Ned Huv. Ned
Rörlig/fix         Rörlig Fixerad
Hjärtslag   146 145 140 147 152
 
SF måttet ligger på samma som med Jolie nu, likaså förra gången. Mätte faktiskt omkretsen idag och då hamnade det (hör&häpna!) på 132cm och med Jolie var det 130cm. Jag känner mig verkligen inte större.. Dock så mätte jag det den allra sista dagen som gravid och kan jag nästan tänka mig att magen blir något mindre när bebisen till fullo har sjunkt ner osv. Men det återstår att se. Ska verkligen komma ihåg att mäta det sista där. Vikten ligger numera på +18kg, men tvekar på att det kommer bli mycket mer. Och bebisen är som sagt fixerad. Jolie fixerade sig redan i vecka 37, men det blir ju senare med andra barnet. Hört att endel bebisar fixerar sig inte fören direkt innan förlossningen. Så vem vet, det kanske är nära nu. Men det kan man såklart inte veta.
 
Nästa tid fick jag den 29 oktober, alltså 2 dagar efter BF. Återstår att se om jag behöver gå på den kontrollen eller om bebis redan kommit då :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0