Vecka 38

Nu är bebisen färdigbakad och kan komma precis när som helst! Det är så spännande, och vi är redo när du är redo att möta världen! ♥ Idag går vi alltså in i vecka 38, 37+0 och det är 20 dagar kvar till BF.
 
Bebis:
Barnets totala längd är nu ca 48 cm och väger mellan 3kg - 3,17kg denna veckan. Graviditeten beräknas nu som fullgången. Barnet ökar snabbt i vikt. Alla inre organ är färdigbildade. Om barnet ligger med stjärten eller fötterna först så erbjuds du kanske en yttre vändning. Får du värkar i denna vecka så förhindrar man inte förlossningen
från att komma igång.
 
 
Mamma:
Den första mjölken som kommer ut dina bröst kallas råmjölk och är rik på näring och antikroppar. Den egentliga modersmjölken kommer igång två-tre dygn efter förlossningen med hjälp av barnets aktiva sugande på brösten. Mjölken är fylld med näring och ger barnet ett skydd mot infektioner och stärker barnets immunförsvar.
Många kan känna en oro inför förlossningen, trötthet på grund av sömnbrist och en stor längtan efter att graviditeten ska vara över. Sov eller vila så ofta du kan. 
Du kan känna en stickande känsla i slidan när barnets huvud stöter mot musklerna i bäckenbotten och ibland ett obehag när du sätter dig för snabbt på en stol. Du kan även få en ökad mängd mjölkig flytning.
Se till att ladda med kolhydrater och förbered väskan som ska med till förlossningen. Kom ihåg att ta med in blodgrupperingen, HIV svar samt ev. övriga provsvar.
 
Pappa:
Nu kan barnet komma när som helst. Som partner kan du hjälpa till med alla praktiska förberedelser. Se till att förlossningsväskan är färdigpackad med det ni kan tänkas behöva. Ex. hygienartiklar, sköna kläder och kanske kex eller något annat som ni tycker om. En del väljer ett par låtar tillsammans som används under förlossningen för att ge er båda energi. Kanske skulle detta kunna vara något för er också? Tänk på att vi föder med alla våra sinnen. Viktigast av allt - glöm inte kameran!
 
 
Såhär känner jag:
Jag är faktiskt inte så otålig. Denna graviditeten har gått i en rasande fart, så ibland känns det faktiskt som det kan lugna ned sig lite. Vi vet ju faktiskt inte om detta är sista gången jag är gravid, inte för att det känns som min sista, men sånt kan man aldrig veta och i vilket fall så blir det absolut inte så tätt som vi gjort nu. Hur som helst. När bebis är redo att möta oss, sin familj och storasyster, så är vi mer än redo! Det känns inte alls tungt. Såklart är det lite bök att vända sig i sängen, ta sig i och ur bilen osv, men ändå verkligen inte tugnt. Det ilas i bäckenet varje kväll, häromkvällen ilade det som tusan, kunde knappt röra benen i sängen. Så om den inte håller på att fixera sig så vet jag inte vad den gör, haha. Halsbränna kommer ibland, mycket sammandragningar och för någon dag sedan kändes det som jag hade håll i ena sidan, eller som jag sträckt mig. Gick över med vila. Just nu är jag galet förkyld så man vill ju gärna bli av med den innan förlossningen startar. Annars känner jag mig lugn. Det blir när det blir som sagt, och då är vi mer än redo! Det är en riktig vilde där inne, så det blir så spännande att se vem det är som gömt sig där i 9 månader ♥
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0