Förlossningen i bilder

Nu kommer jag dela med mig av bilderna från min förlossning, det är alltså min berättelse i bilder. ♥ Det kommer inte vara lika detaljerat som förlossnigsberättelsen, som ni kan läsa HÄR, men jag kommer ju berätta händelserna igen. 

Innan vi åkte in till förlossningen på fredagsmorgonen så tog jag de sista bilderna på den gigantiska magen, som ni kommer få se i ett annat inlägg. Pussade självklart Jolie hejdå, som låg och sov helt ovetandes om att hon snart skulle få ett syskon.
 
 
När Andreas parkerat bilen gick vi in och fick gå in i ett undersökningsrum. Där satte de CTG på mig och det var inte alls så outhärdligt som jag mindes det förra gången, eftersom man behöver vara stilla hela tiden.
 
 
När CTG:t var klart så undersökte de mig och jag var redan öppen 5 cm, vilket gjorde mig så pepp! Jag hade slagit mitt rekord, då jag bara var öppen 4 cm med Jolie när vi kom in. Det var verkligen på gång nu! Snart hade vi vår bebis hos oss. Vi skrevs in vid 04.20 och nu skulle vi få ett förlossningsrum.
 
 
 
 
Här har vi vårat förlossningsrum. Och som ni ser så står gåbordet redo där för mig, haha. Den använde jag mycket under hela förloppet, och i början satt jag på pilatesbollen imellan värkarna.
 
 
 
Mellan värkarna vart jag supertaggad och glad! Och självklart hade jag med mig Herbalife shakes som jag drack under hela tiden. Det blev sammanlagt 2 st hemma innan vi åkte in, och 3 st under förlossningen. Även efteråt. Andreas stöttade mig oerhört bra hela tiden och masserade min rygg under värkarna, hjälpte mig att andas och servade mig shakes och saft för energi.
 
 
Här efter togs inte så mycket mer bilder. Vi fokuserade helt enkelt på värkarna, haha. Min enda smärtlindring var lustgas, men jag var tydlig med att jag inte ville börja med det för tidigt. För varje gång de frågade mig så svarade jag "nej, jag vill inte bli sådär borta". Så det började jag med framåt 7 tiden tror jag.
 
Ett tag triggade jag själv igång krystreflexer, eftersom jag började bli otålig och rädd över att det skulle bli som förra gången. Men jag lyckades stå emot de flesta reflexerna. "Håll emot det du kan, tryck det du måste" sa de till mig ofta, vilket hjälpte mig mycket. Sista delen var jag i sängen, även om det var jobbigt att ligga ner och ta värkarna så var det så skönt att få vila där imellan. Jag stod länge på 7-8 cm, men när de sen tog vattnet på mig så hamnade jag ganska snabbt på 9 cm.
 
När det sen äntligen blev dags att krysta så säger de till mig att jag inte behöver lustgasen längre, att jag fixar det ändå. Och ber mig sen lägga mig på sidan, med ena benet upp. Fick vänta väldigt länge mellan två krysvärkar, och jag låg där helt cool-lung, jag är så jäkla imponerad av mig själv hur sansad jag var. Det var verkligen en otroligt häftig upplevelse att ligga där och veta att snart är det sista gången jag behöver krysta för att få ut vår bebis. Efter 25 minuters krystande, så kommer äntligen vår Elliot, kl 10.03 den 30 oktober, 3 dagar efter bf ♥
 
 
 
Han skrek inte direkt när han kom ut, jag frågade flera gånger varför bebisen inte skrek. Men efter att han kommit igång så frågade jag istället vad det blev, och samtidigt ser på Andreas så flinar han bara åt mig, eftersom han redan hade sett vad det blev. De svarar att jag får titta efter själv, och så får jag upp honom på bröstet. En pojke! Jag kikade många gånger under filten sen för att se så det verkligen var sant. Vi hade fått en son! Helt otroligt!
 
Eftersom han vart lite tagen av förlossningen, och inte skrikit direkt så la de upp honom i sittandes läge som ni ser på bilden här ovan. Och då blev det att dom klippte navelsträngen, så tråkigt nog fick inte Andreas göra det. 
 
 
Men vilken lycka att få ha kvar honom hos mig på bröstet! Så varm, klibbig och underbar! ♥ Med Jolie fick jag bara upp henne en snabb sväng och sen tog de iväg henne och Andreas för att ge henne en puff. Det var verkligen detta jag hade längtat och hoppats på, att få upp vår efterlängtade bebis i famnen, och få ha kvar den där. Där låg han under tiden de sydde mig, och jag bara beundrade honom, så fantastiskt underbar!
 
 
 
Stolt pappa Andreas fick hålla vår älskade Elliot medan jag krånglade mig upp för att kissa, haha. Vilket gick förvånansvärt bra. Minns det var så hemskt att göra det efter Jolie.
 
Sen fick vi Välkommen till världen - fikat. Så gott!
 
 
 
 
Lille plutt ♥ och ja, det visar sig att han inte alls var så liten..
 
 
 
4340 gram tung och 53 cm lång. ♥
 
 
Så duktig liten älskling som ammade jättebra redan från början. ♥ När vi blev fyttade till BB sen så bara mös vi i massor. Elliot fortsatte att vara duktig på att amma, nästan lite för duktig, då han var riktigt tuttig så vi fick ta till nappen imellanåt för att vila mina bröst. Det är ju sådär sårigt och lite ont i början. Men allt funkade jättebra!
 
 
På lördagen sen fick han sitt första bad. Vilket inte vart så värst uppskattat som ni ser :) hihi. 
 
 
 
Men att bli inlindad i mysig varm handduk var mer än okej. ♥
 
 
Så här är vår Elliot 1 dag gammal. ♥ Vi levde verkligen i bebisbubbla direkt! Framåt eftermiddagen bestämde vi oss för att vi ville åka hem. Men eftersom Andreas märkt att han var snabbandad, så ville han att de skulle lyssna på honom innan vi åkte. Och även dom tyckte han andades snabbt. Så vi blev nedskickade till Neonatal, som vi senare blev inskrivna på och fick stanna i 6 dagar, då liksom sin storasyster fick han en infektion. Dock mycket mildare än henne. Men tiden på Neonatal kommer jag berätta mer om i ett annat inlägg.
 
Detta är den mest häftiga och fantastiska upplevelsen jag varit med om! Att föda sitt första barn är otroligt häftigt, och jag är superstolt över min insats då. Men jag är då ännu mer stolt denna gången. Vilken underbar förlossning rent ut sagt. Jag var mycket mer med själv och jag kände mig mycket starkare. Galet häftigt! Älskade, fina Elliot, vår son. ♥ Den 30 oktober 2015 blev jag tvåbarnsmamma, hur underbart är inte det?!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0