37 veckors - kontroll

Jolie vaknade som vanligt tidigt, jag var o hämtade henne redan vid 5.20 men hon lyckades somna om till iallafall 6.30, fick smörgås och sen tittade vi på Morgonshowen i sängen. Blivit standard nu, mysigt och så får mamman vakna till lite innan vi kickar igång dagen. Idag åkte vi till moster Emelie och kusinerna till 8.30 redan för vid 9 hade jag tid hos barnmorskan. Så lämnade Jolie till buspojkarna istället.
 
Idag vart det blodtryck som vanligt, men även blodprov. Hon frågade om jag hade ätit något idag för mitt blodtryck låg lite lågt, men det hade jag ju och hon sa att om jag åt snart igen så var det inga problem. Vikt tog vi ingen idag, hade nog egentligen velat men det blev bara inte så. Sen gick vi igenom förlossningsbrevet som jag skrivit. Hon skulle lägga in det i min journal så Ryhov snabbt kan läsa det när vi kommer in och ska föda. Därefter var det som vanligt att mäta magen och lyssna på bebis hjärtljud ♥ Men hon kollade även så bebis låg rätt, och det gjorde den. Alltså med huvudet nedåt, men fortfarande rörligt. Dock trodde hon inte att bebis skulle få för sig att vända sig något mer nu. Som sagt så fixerar sig andra barnet väldigt sent, ibland tom strax innan förlossningen. Men tror inte jag behöver oroa mig för att bebis lägger sig i säte. Här kommer iallafall dagens värden:
 
Datum 1-apr 17-jul 14-aug 9-sep 2-okt
Vecka   25 30 34 37
Vikt  
Symfys   25 28 31 34
Hb 128   110    
Blodsocker 4,7 5,7 7,0 4,0  
Urin ua   0/1     
Blodtryck 125/78 116/65 122/65 110/68 74/46
Fosterläge         Huv.ned
Rörlig/Fix         Rör
Hjärtslag   146 145 140 147
 
Om man tittar på från vecka 37 med Jolie så har jag exakt samma SF mått, vilket betyder att just nu är magen precis lika stor som förra gången i samma vecka. Men jag känner mig absolut inte lika stor som jag kände mig då. Det borde jag bara menas att jag enbart har mage denna gången och inte är svullen i hela kroppen som jag var då. Vikten togs som sagt inte idag men förra besöket så låg jag på +14kg, och vid denna veckan med Jolie låg jag på +22kg och la till 2 kilo till innan förlossningen. Så ja, jag kanske hamnar på en +18 denna gången? Vi får se helt enkelt. I denna veckan hade Jolie fixerat sig :) Men det kan som sagt dröja lite till med denna bebisen.
 
Nästa besök blir om exakt två veckor. Kommer då att vara i vecka 39 och ha 11 dagar kvar till BF.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0