Vecka 39

Ännu en ny vecka, snart finns det inte fler veckor att skriva om. Idag går vi in i vecka 39, 38+0. Igår var det exakt 2 veckor kvar till beräknad födsel, det menas att det är 13 dagar kvar idag. Nästa vecka går vi in i den sista veckan, förhoppningsvis, men det kan ju bli senare med. Vi längtar i vilket fall! ♥
 
Bebis:
Barnets totala längd är nu ca 48-50 cm och väger mellan 3,2kg och 3,37kg denna veckan. Barnets fostervätska förnyas var tredje timme. Navelsträngen är ungefär lika lång som ditt barn. Barnet har mindre utrymme i slutet av graviditeten vilket medför att barnets rörelser ändrar karktär, dock ej frekvensen. Du ska känna rörelser i magen varje dag. Om du är bekymrad över att barnet rör sig mindre ska du kontakta sjukvården direkt, dag som natt. Lita på din instinkt.
 
 
Mamma:
Livmoderhalsen mognar inför förlossningen. Du kan känna dig tung och trött och ha kraftiga förvärkar. Du går kanske inte upp i vikt längre, vissa kvinnor går till och med ner i vikt de sista veckorna före förlossningen. Om du känner någon oro är det viktigt att du tar upp det med din barnmorska. Det är vanligt att sömnen blir störd, se till att vila så ofta du kan.
 
Pappa:
Nu är det täta kontroller hos barnmorskan och barnet övervakas noggrant. Som partner är du säkert full av förväntan inför barnets ankomst. Har du gått en kurs kan det vara värt att återigen fundera över hur du kan hjälpa din partner under förlossningen för att se till att hon har det så bra som möjligt. Vila då ni kan och prata med varandra och med närstående om era förväntningar inför barnets ankomst.
 
 
Såhär känner jag:
Jag tycker fortfarande inte det känns så värst tugnt, inte så jag upplevde det vid förra graviditeten. Det som är aningen jobbigt just nu är nätterna, det är bökigt att vända på sig och när Jolie sover mellan oss så får jag så ont i ryggen, och inte på tal om detta kissande på nätterna. Men jag överlever, även om jag är ruskigt trött på morgonen så brukar jag oftast kunna ta igen det på dagen. Bebis rör sig fortfarande väldigt mycket där inne, det är stora rörelser och magen hoppar nästan hit och dit, haha. Har än inga direkta förvärkar, det ilar i bäckenet titt som tätt och fogarna gör sig påminda ofta. Vissa dagar vill jag bara sova/vila och andra dagar har jag mycket energi till att städa och fixa. Har börjat boosta med frukt, mycket ananas. Med Jolie satt jag och frossade ananas och vindruvor de sista veckorna. Inte för jag tror det har någon påverkan för när förlossningen startar, men det är gott och jag är helt enkelt sugen på ananas denna gången med! Det är väldigt spännande att se när bebis bestämmer sig för att komma :) även om jag inte känner mig speciellt otålig, än. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0