Vecka 18

Idag går vi in i vecka 18 (17+0) och har 160 dagar kvar till BF ♥
 
Bebis:
Barnet är nu 12,5-14 cm långt mellan huvud & stjärt och väger mellan 125 och 160 g denna veckan. Det är en enormt aktiv period för barnet nu, det sparkar, gör grimaser, slår kullerbyttor och vrider sig. Just ditt barns unika fingetryck börjar framträda. I denna vecka görs vanligtvis ultraljudsundersökning för att fastställa beräknat datum för förlossning. Plus/minus 2 veckor. Nu kan man ofta se barnets kön. Ultraljudet är ett fosterdiagnostiskt instrument och man tittar på alla olika organ och strukturer för att få en uppfattning om barnet har utvecklats normalt samt för att lokalisera moderkakans läge.
 
 
Mamma:
Nu känner du kanske barnets rörelser som kurrande i magen eller som lite lätt fladdrande. Det kan också dröja ytterligare någon eller några veckor tills du känner de första fosterrörelserna. Det är väldigt indivituellt. Du är troligtvis piggare nu och kan även få ökad sexlust eftersom det höga östrogenhalten i din kropp får blodmängden i bäckenområdet att öka. Samlag under graviditeten är helt riskfritt, men prata med din barnmorska om du är orolig.
 
Pappa:
I vecka 17-18 är det dags för ultraljud. Ni kan alltså få se ert barn för första gången vilket är en omväxlande upplevelse. På en del mottagningar får man bilder eller en video som ni kan ta med er hem.
 
 
Såhär känner jag:
Rörelser är inte så märkbart än. Har som jag nämnt tidigare känt lite fladder eller ytterst små små buffar. Men det är väldigt sällan. Hoppas verkligen jag börjar känna mer snart! Jag känner mig piggare, helt klart. Rutinultraljudet är nästa vecka på fredag, äntligen! Då får vi se vårt mirakel för andra gången :) Vi kommer inte ta reda på kön, då vi hellre får en överraskning och vi visste inte med Jolie. Längtar så! 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0