Vecka 17

Veckorna bara susar förbi. Kommer säkerligen säga det varje vecka, men denna graviditeten kommer nog utan tvekan kännas snabbare än första.
 
Bebis:
Barnet är nu 11-12 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 90 g i början av veckan och ca 120 g i slutet. Huvudet är ännu stort i förhållande till kroppen, men det börjar se mer proportionellt ut. Ögonen är slutna, men de har blivit större och ögonfransar och ögonbryn har vuxit. Underhudsfettet börjar lagras, det hjälper bebisen att hålla värmen samt ge energi. På huvudet växer mer och mer hår och alla fingrar och tår har nu fått små naglar. Barnet pumpar runt ungefär 24 liter blod per dygn och blir medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dom. 
 
 
Mamma:
Din livmoder är nu lika stort som ett bebishuvud. Livmoderns övre del är ungefär mellan ditt blygdben och din navel. Den ökande blodmängden gör att endel kvinnor känner sig ovanligt varma, får ökad svettning eller blir extra andfådda. Många kvinnor blir även täppta i näsan eftersom slemhinnorna svullnar vilket tros bero på hög halt av gravidhormoner. Slidan kan avge en ökad mängd sekret. Så länge flytningarna är doftfria är det inget att oroa sig för. Skulle du få illaluktande flytningar ska du alltid ta upp det med din barnmorska. Behovet av att kissa kvarstår ofta. Slemhinnorna kan vara sköra och lättblödande såväl i näsan som i underlivet. Vid samlag kan man med fördel använda sig av glidmedel om man har problem med sköra slemhinnor.
 
Pappa:
I vecka 17-18 är det vanligtvid dags för ultraljud. Det är en fosterdiagnostik undersökning man så klart även ett tillfälle att se bebisen vilket är en omvävlande upplevelse. Särskillt för dig som partner som inte genomgår de påtagliga fysiska förändringar som din gravida kvinna gör. På en del mottagningar får man bilder eller en video från ultraljudsundersökningen som ni kan ta med er hem.
 
 
Såhär känner jag:
Att jag känner mig varmare är ingen nyhet. Skojade alltid förra gravideten att jag fått i mig Andreas blod, och det var därför jag var så varm. Är ju så nu med ;) haha. Det med att näsan är täppt har jag fått erfara. Har alltid med mig nässpray, då det emellanåt verkligen behövs. Kommer inte ihåg om jag var täppt sist., Och kissa behöver jag ofta så det är ju ingen nyhet. Annars är det inget direkt nytt för denna veckan. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0