Vecka 16

Det känns fortfarande helt ofattbart att jag ännu en gång får vara med om en gravidtet. Det är verkligen en gåva och jag är så otroligt tacksam & lycklig! ♥ Jag har idag gått in i vecka 16 (15+0) och tänkte komma igång med lite uppdatering varje vecka som jag gjorde när Jolie låg i magen :) Kanske inte kan lova att det kommer ut just vid veckobryt, eftersom jag inte har lika mycket tid att sitta vid datorn denna gången. Men jag ska försöka! Så här kommer lite info om just vecka 16.
 
Bebis:
Barnet är nu 10,5-11,5 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 80 g. Armar och ben är färdigbildade och alla lederna fungerar. Barnet kan nu koordinera sina rörelser då nervsystemet fungerar och musklerna svarar på hjärnans signaler. Det är fullt med aktivitet i livmodern, fostret rullar runt, sparkar och gör volter. Ännu kan det vara svårt att känna rörelser eftersom fostervattnet fungerar som en rörelsedämpare. Bebisen kan svälja och suga på tummen. Bebisens naglar börjar bildas. Huden är tunn, rödaktig och skrynklig. På huden finns ett fint fjunliknande hår, s.k. lagunohår. Lagunohåren är nästan helt försvunna när barnet nått fullgången gravidtet. Ibland finns det lite lagunohår kvar på ryggen och skuldrorna när barnet föds. Underhudsfett börjar bildas, det brukar kallas brunt fett och hjälper barnet hålla värmen då det fött.
 
 
Mamma:
Omföderskor kan ibland känna barnet röra sig redan nu, det upplevs ofta som ett litet fladder. Väntar du ditt första barn dröjer det ofta till vecka 20, eller senare, innan du känner de första fosterrörelserna. Råmjölk kan bildas redan nu. Det är en klar vätska och kan komma ut från bröstet om du klämmer. Vissa kvinnor kan även uppleva att livmodern blir spänd och drar ihop sig, det kallas sammandragningar. Sammandragningar beror på att livmodern tränar sig inför förlossningen. Det är vanligare för omfödeskor att känna sammandragningar såhär tidigt. Så länge det inte gör ont är det helt ofarligt. Har du ont ska du prata med din barnmorska eller läkare. Ibland kan tilltagande sammandragningar också vara ett tecken på urinvägsinfektion.
 
Pappa:
Försök gärna hjälpas åt med sysslor hemma, din gravida kvinna kan vara tröttare än vanligt. Prata med nära och kära om du känner att du vill ventilera dina tankar och funderingar kring den blivande föräldraskapsrollen.
 
 
Såhär känner jag:
Tiden har bara rusat iväg! Jag vill mig tro ha känt lite fladder när jag ligger på magen. Jag som älskar att ligga på magen njuter så länge jag kan. Men jag är än inte säker på om det är bebis jag känner eller inte. Längtar så efter rörelser där inne! Det är så himla mysigt! Annars är jag så glad över att illamåendet äntligen gått över. Är vid vissa maträtter som jag kan känna lite, eller om det tar för lång tid innan jag äter när jag är hungrig. Och tröttheten börjar lätta lite nu med, så det är med skönt. Ang sammandragningar har jag inte märkt av något än. Tror inte jag har mycket mer att tillägga denna vecka, får se om det blir mer nytt till nästa vecka :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0