Vecka 21

Igår vart vi exakt halvvägs, vilket menas att idag går vi in i vecka 21 (20+0) ♥
 
Bebis:
Barnet är nu ca 18 cm långt mellan huvud och stjärt och väger mellan 290g - 360g denna veckan. Bebisen rör sig fritt i fostervätskan. Nu kan du kanske känna mer regelrätta sparkar långt upp i magen och ända nere vid blygdbenet. Bebisens första avföring, sk. mekonium eller barnbeck, börjar bildas i tarmen. Sinnesorganen utvecklas i raskt takt och smaklökarna på tungan är färdiga. Barnet börjar reagera på smärta.
 
 
Mamma:
Du kan nu känna livmodern nära naveln. Brösten kan börjar läcka råmjölk, ditt barns första kost. Tänk på hur du sitter och ligger, men även på hur du lyfter saker. Var försiktig med din rygg som redan är påfrestad. Bäckenet börjar bli mer rörligt på grund av gravidietshormonerna. Har du mycket besvär finns det speciella bälten att köpa som "fixerar" bäckenet när du går och står. Fråga din barnmorska om var du kan få tag på ett bälte. Det kan även vara en god idé att träffa en sjukgymnast för att få tips och råd på övningar vid bäckenbesvär. Halsbränna är inte helt ovanligt, det känns som en brännande känsla i bröstet och kan ge sura uppstötningar. Den beror delvis på att den övre magmunnen blir lite slappare och på att den växande livmodern trycker matsmältningsorganen uppåt. Det finns receptfria läkemedel som hjälper mot halsbränna, prata med din barnmorska eller hör med Apoteket.
 
Pappa:
Nu växer både barnet och mammans mage med en hög fart. Ett tips är att smörja in din partners mage med hudlotion eller olja. Beröringen är skön och oljan kan lindra om magen kliar. Dessutom kan det bli en fin stund för er alla tre eftersom barnet förmodligen kommer att känna dina rörelser.
 
 
Såhär känner jag:
Jag drömde inatt att mina bröst började läcka jättemycket, så läser jag idag i appen att de kan börja läcka denna veckan, haha lite lustigt! Dock inte märkt något ännu. Foglossningen är än väldigt, väldigt svag, men det känns som den smyger sig på när jag påfrestat kroppen. Någon halsbränna hade jag verken med Jolie eller känt av än med denna, men eftersom denna graviditeten är helt olik förra så lär jag väl erfara det med. Men hoppas att slippa kan man ju alltid göra. Buffas massor där inne nu, dock så känns det inte som riktiga sparkar än, förmodligen för moderkakan låg i framvägg. Mysigast är när man ligger i sängen o ska natta Jolie, en gosig tjej bredvid sig & en buffande bebis i magen ♥
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0