Vecka 20

Igår gick vi in i vecka 20, så idag är det alltså 19+1. Det är galet att vi redan gått halvvägs! Eller egentligen blir det på riktigt halvvägs på tisdag, då det är exakt 50% avklarat. Hur som helst känns det som tiden bara springer iväg! ♥
 
Bebis:
Barnet är nu 16 cm långt från huvud till stjärt och väger mellan 225g och 280g denna veckan. Barnet växer snabbt och kan känna igen din röst. Utvecklingen av sinnesorganen - hörsel, syn, känsel, smak och lukt - kommer nu. Om det är en flicka så finns det redan ca två miljoner ägganlag i äggstockarna. På huden finns ett vitt fett, sk. vernix caseosa som skyddar den känsliga huden mot påverkan av fostervattnet. En del barn har kvar mycket av detta fettlager när de föds.
 
 
Mamma:
Du är nu halvvägs i gravideten! Barnet rör sig mer och mer och nu känner många kvinnor av de första rörelserna i form av ett fladdrande eller kurrande, de regelrätta sparkarna kommer när barnet blivit större. Magen skjuts fram när livmodern växer. På en del mammor kan naveln börja puta ut. Kanske är det dags att börja titta på en barnvagn som passar era behov. Du kommer få ett moderksapsintyg från din barnmorska som du skickar till försäkringskassan. Fram till hälften av gravidteten växer de flesta foster likvärdigt. Nu börjar de induviduella skillnaderna i genetiken göra sig gällande, en del kommer bli långa och smala och andra korta och lite knubbigare. Nu spelar det även roll för barnets födelsevikt vad du stoppar i dig. Tänk på att undvika allt för mycket socker. Du behöver inte äta för två.
 
Pappa:
Halvvägs in i gravidteten är det möjligt att utskilja barnets rörelser under huden. Om du lägger handen mot magen kanske du kan känna någon liten rörelse men det brukar oftast dröja några veckor till. Den blivande mamman känner rörelser tidigare än vad du kan känna dom med din hand. Du kanske börjar fundera på om det är en pojke eller flicka?
 
 
Såhär känner jag:
Det buffas en hel del där inne nu, så himla mysigt! ♥ Förutom att min kära lilla snart tvååring som sover dåligt om nätterna så är jag inte längre lika trött. Jag är iallafall inte redo att sova redan vid 20 på kvällarna. Först idag på morgonen kände jag av lite foglossning framme i blygdbenet, men verkar ha försvunnit nu. Jag hoppas verkligen jag klarar mig undan foglossning under tiden jag jobbar extra första sommarperioden. Annars är det väl inte jättemycket mer att säga om denna veckan hittils. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0