Vecka 28

Idag går vi in i vecka 28, 27+0 och det är 90 dagar kvar till BF. ♥ Om en vecka så går vi in i tredje och sista trimestern, galet vad detta har gått fort!
 
Bebis:
Barnets totala längd är nu ca 35cm och det väger mellan 1,1kg och 1,23kg denna veckan. Barnet har vid det här laget vant sig vid din röst, fortsätt att prata med och sjunga för det.
 
 
Mamma:
Det är en kraftig tillväxtperiod mellan vecka 28-32. Livmodern fortsätter att växa och du kan känna tryck upp mot bröstkorgen. Det kan vara en lite obehaglig känsla. Barnet är livligt i magen och kan ibland hindra dig i din nattsömn. Försök att bulla upp ordentligt med kuddar mellan knän och under magen för att hitta en så avslappnande sovställning som möjligt. Nu är det dags at gå på föräldrautbildning, prata med din barnmorska.
 
Pappa:
Din partner kan tycka att det känns jobbigt under den här perioden. Påminn henne gärna om hur mycket hon betyder för dig och hur härligt det ska bli att få ett gemensamt barn.
 
 
Såhär känner jag:
Bara de senaste dagarna har jag börjat känna av både fogar, rygg och mycket sammandragningar. Inte hårda eller så så det gör ont. Men de märks. Och fogarna blir som sagt mer o mer påtagliga. Vissa rörelser är inte att leka med. Ryggen är otroligt trött framåt kvällarna och när jag vilat en stund o ska ge mig iväg igen så tar det emot lite. Men visst än kan jag verkligen inte klara, även fast magen redan nu börjar kännas tung. Det ska mycket till på dessa 12 veckor som återstår. Tryck mot revbenen känner jag även av och när jag promenerar så stramar det ganska mycket i magen, vilket är ganska obehagligt. Men två jobbpass återstår denna veckan sen har jag två veckors semester igen, det ska bli skönt! 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0