Vecka 27

Ännu en vecka har gått, så nu går vi in i vecka 27 (26+0) och det är 97 dagar kvar till BF ♥ Vi är alltså nere på tvåsiffrigt och det känns hur bra som helst!
 
Bebis:
Från vecka 27 och framåt anges barnets totala längd istället för huvud till stjärt som tidigare. Barnets totala längd är nu ca 34 cm och det väger mellan 950g till 1075g denna veckan. Huden skyddas och får näring av ett lager fosterfett/vernix. Barnet samlar på sig allt mer underhudsfett men huden är fortfarande för stor i förhållande till barnets kropp. Barnet suger ofta på tummen och ögonfransarna är fullt utväxta.
 
 
Mamma:
Du har kommit långt nu, andra tredjedelen av graviditeten är snart förbi. Nu ska du ansöka om ev. graviditetspenning. Många faktorer avgör din mages storlek, barnets tillväxt, din kroppsbyggnad, längd, vikt, om du fött barn tidigare och om du är svullen på grund av att du samlar på dig vätska.
 
Pappa:
Vid den här tidpunkten brukar den blivande mamman må som allra bäst. Ta därför vara på tillfället och gör saker som ni tycker är roliga. Gå på bio, träffa vänner och börja planera vad ni behöver till er kommande bebis.
 
 
Såhär känner jag:
Jag har hittills varit väldigt beskonad på smärta och det är jag tacksam för. Men har denna veckan börjat känna av i revbenen när jag sitter på ett visst sett. Magen börjar smått kännas tung och sitter jag på sidan i soffan måste jag bulla upp med filt eller kudde, likadant i sängen. Det sträcker även mycket i magen om jag har ett högre tempo än vad jag borde när jag går eller rör på mig. Märks att man inte kan vara fullt lika aktiv som man var innan. Sammandragningar känner jag av varje dag, endel dagar fler än andra, men de är än väldigt svaga. Om jag tex går i skogen där det är mycket upp & ner, så känner jag svagt i fogarna med. Men än kan jag verkligen inte klaga på smärta! Annars rullar det på bra! Jolie blir mer och mer intresserad av magen, hon vill nästan varje kväll att jag drar upp tröjan så hon kan klappa & gosa med magen :) säger "bebis där inne, flicka eller pojke" hihi ♥ Mycket liv där inne är det med! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0