Vecka 26

Nu har vi kommit in i vecka 26, 25+0 och det är 104 dagar kvar till bf ♥
 
Bebis:
Barnet är ca 23 cm långt mellan huvud och stjärt och väger mellan 810g och 930g denna veckan. Barnet kan andas in och ut och tränar sig genom att fylla lungorna med fostervatten. Ögonen är färdigbildade. Barnet reagerar med högre puls när de hör ljud, det börjar även reagera på beröring runt denna veckan.
 
 
Mamma:
Magen växer rejält och en del kvinnor får hudbristningar, sk. stirae gravidarum, som ser ut som blåskimrande linjer. Hudbristningarna beror sannolikt på hormoner och det hjälper inte att smörja in magen med dyra krämer eller oljor. Ofta kliar det rejält om huden brister, du kan lindra med en mjukgörande kräm. En del kvinnor får även bristningar på brösten, låren och stussen. Hudbristningarna kommer blekna då du inte längre är gravid. Blodcirkulationen tar hand om den ökande mängd vätska som finns i kroppen vilket gör att hjärtat och dina njurar jobbar extra hårt. Det är dags att boka in dig/er på mödravårdcentralens föräldrautbildning om ni inte redan har gjort det.
 
Pappa:
Tänk på att regelbunden motion är bra för både dig, den blivande mamman och barnet. Föreslå gärna att ni går ut en promenad tillsammans eller att ni utför någon annan fysisk aktivitet som inte är allt för krävande.
 
 
Såhär känner jag:
Det känns som jag börjar vanka fram nu, men ändå inte så som jag vet hur det är på slutet. Ischias i skinkan strular fortfarande, den högra är kvar lite sedan jag var gravid sist, men mest i den vänstra för denna bebisen.. Galet störande. Men inget som om det vore ryggont eller fogarna. Njuter så länge jag slipper smärta! Det är fullt ös där inne nu imellanåt, syns utanpå magen och bebisen har även börjat hicka :) Kissar som en tok och värre blir det väl. Vissa dagar har jag en extrem längtan efter bebis ♥ Angående bristningar så har jag inte synat några nya för denna graviditeten. Massor finns ju kvar sedan förra, men de är inte så värst synliga. Däremot har jag sett mer att blodårderrand visar sig tydligt över magen. Det minns jag inte syntes på samma vis med Jolie. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0