Vecka 32

Veckorna bara susar förbi! Idag går vi in i vecka 32, 31+0. Det är 62 dagar kvar till BF och totalt 77,9% har gått av graviditeten. Inte långt kvar nu! ♥
 
Bebis:
Barnets totala längd är nu ca 42 cm och det väger mellan 1,79kg och 1,95kg denna veckan. Barnets alla fem sinnen fungerar. Barnet sover stor del av tiden, under de vakna perioderna tränar barnet på att andas, röra på sig och öppna & stänga ögonen. De inre organen fortsätter att mogna och lugnorna förbereder sig inför den riktiga andningen.
 
 
Mamma:
Förvånas du av hur stor din mage kan bli? Din vikt ökar snabbare än någonsin nu. Vila så ofta du kan. Från vecka 32 kan du söka graviditetspenning om du har ett fysiskt påfrestande jobb, prata med din barnmorska.
 
Pappa:
Tänk på att försäkra ert barn. Det finns flera företag som erbjuder gravidförsäkring eller "vänta-barn-försäkring" som gäller under graviditeten, förlossningen och barnets första sex månader. En barnförsäkring tecknas först då barnet är fött.
 
 
Såhär känner jag:
Tröttheten har kommit tillbaka som en smäll på käften. Dock så vet jag att jag slarvar med mina järntabletter, så det kan ju vara en faktor. Nu återstår bara 2 arbetspass, idag och imorgon. Sen går jag hem i väntans tider. Det ska bli skönt och jag känner att det är en fördel att jag valt att ha Jolie på förskolan 15 timmar så jag kan vila lite mitt på dagen. Magen har nu börjat klia, vilket den inte gjort innan och med Jolie kliade den hela tiden. Så har börjat smörja med olja igen. Gissar att det är en växtspurt just nu. Fortsätter att ha sammandragningar men de är än smärtfria. Känner ingen smärta i ryggen, fogarna märks av ibland men jösses vad jag är tacksam för denna lilla smärta jämfört med när jag väntade Jolie! Hoppas verkligen det fortsätter såhär hela tiden. Är en underbar känsla att kunna komma ut på promenad varje dag istället för att sitta som en säck potatis i soffan hela dagarna. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0