Vecka 31

Idag går vi in i vecka 31, 30+0. Det har gått 75,4% av graviditeten och det återstår 69 dagar till BF. ♥
 
Bebis:
Barnets totala längd är nu ca 40cm och det väger mellan 1,6kg och 1,76kg denna veckan. Barnet behöver nu i princip bara gå upp i vikt. Alla organ är snart färdigutvecklade, lungorna är det organ som blir färdigt sist. Barnet har ofta ögonen loonanär det är vaket och aktivt, och blundar när det är passivt och sover.
 
 
Mamma:
Kroppen förbereder sig på förlossningen och på den kommande tiden som förälder. Du kanske sover sämre, vaknar ofta och har svårt att koncentrera dig. Ju närmre förlossningen du kommer, desto mer vänder du din uppmärksamhet mot ditt ofödda barn, man blir introvert och börjar den mentala förberedelsen. Är du intresserad av profylax är det hög tid att boka en kurs.
 
Pappa:
Har ni funderat över vilket sjukhus ni vill föda på? Många föredrar den klinik som ligger närmast eller som mödravårdcentralen rekommenderar. Många blivande mammor känner av ryggsmärtor eftersom barnet väger allt mer. Som partner kan du lindra smärtan genom att ge massage.
 
 
Såhär känner jag:
Återigen ska jag vara tacksam för den otroligt lilla smärta jag än behövt erfara denna graviditet. Jag har märkt att när jag är ute på promenad helt ensam med Diezel till exempel, så får jag inte ont alls i fogarna. Däremot när jag går med en vagn eller rullstol på jobbet så kommer smärta i fogar och sträcker i magen direkt. Så det måste ju bero på att jag måste dra på extra vikt utöver det som är på min kropp. Sen trilskas jag såklart av ischias då & då men det är ju egentligen bara en skitsak, haha. Hoppas på att kunna promenera varje dag fram till förlossningen, sist med Jolie i magen så satt jag som en säl i soffan och inte gjorde ett smack. I övrigt är det fullt ös där inne, magen hoppar hit & dit ibland på kvällarna. Man får respons när man petar eller buffar på magen :) Börjat bli tröttare på kvällen nu, men jag har ju oxå en 2 årig dotter som startar dagen vid 06, vilket kan vara en utav faktorerna till tröttheten.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0