1 år sedan!

Idag, för exakt 1 år sedan, fick vi reda på att vi blivit med barn! Det går inte beskriva lyckan när vi såg att vi skulle bli föräldrar. Vår önska gick i uppfyllelse! ♥ Tänk att det redan har gått 1 år. Tänk att det var lilla, pyttelilla Jolie där inne som växte och utvecklades! Att hon just idag, för 1 år sedan redan var 5 veckor gammal. Utan att vi visste om det. Lyckan var total! Och den blir ännu större nu, och växer för varje dag! Det är det bästa som finns att veta att man ska bli mamma, och ännu bättre att vara mamma.
 
För 1 år sedan fick vi se just detta. Och hela vår värld förändrades. Till något alldeles underbart! Början på en livslång resa, och det här är bara början. ♥
 

Så nu tänkte jag lägga in en aning försenad gravid- och förlossningslista!
 
Jag fick positivt graviditetstest: 29 november 2012
Då var jag gravid i vecka: 5
Hur gammal var jag: Precis fyllt 20 år
Planerad eller oplanerad graviditet: Planerad!!
Min första reaktion: Hade testat med stickor 3 dagar innan BIM (Beräknad icke mens), och när mensen inte kom på den dagen den "skulle" så testade jag med ClearBlue Digital. Litade inte riktigt på stegringen av stickorna, så var galet nervös om det stämde på det digitala! Trodde aldrig timglaset skulle sluta blinka... och poff! Så står det Gravid! Lyckan bara rusade genom kroppen och lite smått förvånad över att det gick så fort efter pillerstopp!
Så fick min partner veta: Skuttade upp och slängde mig i famnen på honom, han lika glad som jag, men det tog lite tid innan han förstod att jag menade allvar. Kunde inte släppa leendet på flera dagar därefter!
De första som fick veta: Det var Andreas bror Kim och hans dåvarande tjej. Vi berättade på Julafton och då var vi i vecka 8.
När vi berättade för familj: Vi höll oss med att berätta mina och hans föräldrar tills efter det första ultraljudet. Vi ville ha en bild på det lilla underverket innan vi berättade. Då var vi i vecka 12. Släkten fick veta lite i pö om pö därefter.
När det blev officiellt: Vi släppte bomben på facebook och för allmänheten när vi var i vecka 17.
Tidiga graviditetssymtom: Tunga och ömma bröst, känsliga bröstvårtor. Mådde ytterst lite illa när jag var hungrig, men inte alls mycket!
Jobbiga graviditetssymtom: Hade lyckan att slippa illamående och kräkningar! Däremot hade jag problem med ryggen och med trötthet.
Första ultraljudet: 23 januari 2013, i vecka 12. Var helt magiskt att se att det faktiskt var en liten, liten bebis där inne! Kunde inte sluta le på hela tiden! Levde i lyckobubbla lång därefter. Helt underbart att se hur den sprattlade och allting var så perfekt.
Andra ultraljudet: 13 mars 2013, i vecka 19. Otroligt hur mycket större bebis var denna gången mot sist vi såg den. Tittade mer ingående på alla kroppsdelar, men vi tog inte reda på kön. Det fick bli överraskning! Jag for mycket mer illa denna gången. Jag mådde illa när hon tryckte så på magen, och i slutet så fick jag riktigt ont i ryggen av att ligga på den hårda sängen! Men det var ändå helt underbart att få se bebis igen!
Då syntes magen: Jag tycker det gick ganska så fort innan den syntes, magen blev liksom mer spänstig och jag frågade A gång på gång 'men såhär stor har väl inte magen varit innan?'. Men jag själv tycker nog den började se mer gravid än tjock ut ungefär i vecka 16-17. Det var iallafall då det började kännas svårt att klä sig utan att alla skulle tro man hade frossat massa mat/onyttigt. I slutet var magen gigantiskt stoooooor!!
Mina "cravings": Hade inte haft några direkta "jag-måste-ha" cravings. Var väl mer varit saker jag varit sugen på mer än vanligt. Tex, paj, vitlöksbröd, parisebulle och choklad. Men kände något tvång att jag måste ha det.
Första sparken: I vecka 19. Tog ganska så lång tid därefter innan A kände det, men sen kände han det ofta.
När brösten bröjade läcka: Gjorde inte så värst mycket tycker jag inte. Såg lite spår av det i bhn, men inte alls mycket.
Första inköp: Det var vagnen, en Emmaljunga Nitro City 2013 och bilstol. Fick ett så bra paket erbjudande på ett företag i Göteborg, då man skulle få både vagn och bilstol för ett väldigt bra pris. Så vi slog till direkt!
Det bästa med att vara gravid: Helt magisk känsla! Längtan, sparkarna, och allt pysslande inför ankomsten. Längtar fruktansvärt tills nästa gång!
Det sämsta: Att inte kunna sova på mage! Inte kunna röra sig som vanligt, ha ont härovar. Vara så otroligt otålig i slutet!
Viktökning: + 24 kilo
Bristningar: Fick massor. Och de är jag stolt över! Det ska synas att jag har burit på ett underbart litet barn!
Halsbränna: Någon enstaka gång. Fick namn på ett läkemedel mot det, men behövde aldrig köpa det.
 
Tankar om förlossningen: Jag tänkte inte så mycket på hur den skulle bli. Jag visste att jag ville klara mig så länge som möjligt utan smärtlindring, och att jag helst inte ville att det skulle sluta med kejsarsnitt.
Förlossningen börjar: På fredagen fick jag en hinnsvepning av barnmorskan. Därefter går slemproppen i omgångar. På tisdags morgonen börjar mina värkar. Oregelbunda men jag fattade att de var "de riktiga". Gick hemma med värkar hela dagen. Kl 19 på kvällen fick vi åka in. 04:19 på onsdagen var Jolie född :)
Förlossningens tid: Från första värken tills hon var ute tog 23 timmar. Men sen vet jag inte riktigt vartifrån man räknar? Från när vi kom in och det var aktivt öppningsskede var det 9 timmar och 20 minuter.
Vaginalt eller kejsarsnitt: Vaginalt.
Öppningsskede vid ankomst: Jag var 4 cm öppen när vi kom dit. Trodde först de skulle skicka hem oss, men det var tillräckligt för att få stanna.
Smärtlindring: Knappt ingen! Hade tagit 2 alvedon under dagen hemma. På förlossningen tog det 4 timmar ungefär innan jag tog någon smärtlindring. Och jag klarade mig hela förlossningen på enbart lustgas!
Tid för krystarbete: Jag fick krystreflexer alldeles för tidigt. Alltså fick jag egentligen inte krysta, men det gick bara inte att hålla emot! Hade reflexerna i 2 timmar innan de riktiga krystvärkarna sattes igång. Då hade jag aktivt krystarbete i ca 30 minuter men gav ingen värkan..
Sugklocka: Ja, efter att ha krystat och tröttat ut mig alldeles för tidigt och att det inte hjälpte att de riktiga krystvärkarna kom. Så beslutade de sig för att använda sugklocka på bebisen för att hjälpa till att dra ut den. Dessutom så klippte de mig 2 cm för att det skulle vara ännu lättare.. Tillslut var hon ute!
Komplikationer: Moderkakan ville inte komma ut som den skulle. De slet och drog och försökte få ut den i 20 minuter, fick även akupunktur men med utan inverkan. Tillslut kom den ut, men enbart hälften. Fick då istället åka ner till operationen och bli nedsövd så de kunde plocka ut resten. Dessutom: Bebis var seg på att skrika när hon kom ut. Så hon fördes iväg med pappa och en sjuksköterska för att få en puff. Visar sig sedan vara en infektion och vi får senare på eftermiddagen flyttas till Neonatalavdelningen på Ryhov. Fick stanna där i 9 dagar.
Det jobbigaste med förlossningen: Att det började pratas om att bebisen var tvungen att komma ut. Att de tyckte det tog för lång tid och att det började bli en aning bråttom.. Jag tyckte annars att förlossnigen gick bra och var stolt över min insats. Men att ha krystreflexer så pass länge innan det var dags gjorde ju att jag knappt hade ork det sitsa. Minuten innan hon kom ut höll jag på att tuppa av.
Det bästa med förlossningen: Att få se vår älskade bebis för första gången! Att få se det var en flicka och pappa A fick klippa navelsträngen. Det allra bästa var såklart att få upp henne på bröstet! Så varm, så liten och så älskad från allra första stund. ♥
Rädsla: Jag var rädd att det skulle sluta med kejsarsnitt. Men jag klarade hela vägen med vaginalt!
Skrik: Haha, jag skrek i princip heeela tiden! När vi kom dit på kvällen så hörde jag andra som skrek och frågade "kommer jag skrika så med?!" Men de påstod att det är inte alla som skriker över huvud taget. Jag-skrek-värre!
Personer i förlossningssalen: Jag, min älskade Andreas, en barnmorska och en undersköterska. I slutet kom det även in en läkare som klippte mig.
Stygn: Ja, de sydde mig under tiden jag var nedsövd efter operationen med moderkakan. Dock så gick dessa stygn upp, så jag fick göra om stygnen 5 dagar senare. Usch och fy!
 
Vecka vid födslen: Vecka 40, 39+6, hon kom alltså på exakt beräknad dag!
Kön på bebis: Flicka ♥
Vikt och längd på bebis: 3675 gram och 50 cm
Amning: Eftersom hon fick en infektion och behövdes skrivas in på Neonatal så kom inte amningen igång direkt. Hon var för orkeslös för att amma, så hon sondmatades och fick dropp för att få i sig den näring hon behövde. De sista dagarna på sjukhuset jobbade vi på amningen. Och även om jag hatade att vara där och det var sjukt jobbigt. Så är jag tacksam att de tjatade på mig! För nu fungerar amningen jättebra och har gjort hela tiden!
Ålder på bebis nu: 3 månader, 3 veckor och 1 dag. Hon blir 4 månader nästa lördag (7/12)
Samanfattning av förlossning: Det var det absolut bästa och mest underbaraste jag varit med om! ♥ Samtidigt som det var en skräckblandad förtjusning. Även om slutet var jobbigt, att bli klippt och dragen med sugklocka + operation. Så var det värt ALLT! Längtar tills jag får vara med om det igen!
Nästa barn: Absolut vill vi att Jolie ska få syskon, men än är det lite tidigt, även om vi båda längtar :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0