Vecka 30

Då har vi kommit till den sista fjärdedelen av graviditeten, 30 veckor har redan gått. 10 veckor kvar. Totalt 76 dagar kvar. Helt otroligt!
 
Bebis:
Barnets totala längd är nu ca 38 cm och det väger ca 1,43 kg i början av veckan och ca 1,58 kg vid veckans slut. Barnets kroppsbehåring - lagunohår - börjar försvinna. Lite fjuniga strån kan finnas kvar när barnet föds men de försvinner efter några veckor. Barnet öppnar och stänger ögonlocken. Lungorna, muskler och hjärnan fortsätter sin utveckling och skelettet hårdnar än mer. En del barn börjar redan nu lägga sig med huvudet i bäckeningången. Du kan känna att barnets huvud pressar på mot bäckenbotten och även tydliga sparkar upp mot bröstkorgen.
 
 
Mamma:
All extra vikt som du bär upp påfrestar din rygg. Tänk på hållningen. Dina lungor tar upp ca 20% mer syre vilket kan göra att du känner dig mer andfådd. Barnet växer mycket nu, tänk på att äta bra mellanmål. Ibland kan du bli lätt illamående dessa veckor då barnet växer mycket och hormonpåslaget är stort. Det är helt normalt. Fortsätt att motionera i den mängd och intensitet som känns bra för just dig. Har du börjat planera när du ska sluta jobba? Om inte är det hög tid att göra det nu.
 
Pappa:
Nu är det dags att anmäla sig till den förlossningsförberedande utbildningen. Det finns även flera kurser som vänder sig till mamman, till dig eller till er båda. Många blivande föräldrar väljer att gå en profylaxkurs för att få en så bra förberedelse som möjligt inför förlossningen.
 
 
Såhär känner jag:
Smärtan under högra bröstet, vid revbenet, har kommit mer ofta nu och nästan bränns i vissa fall. Börjar bli ganska så smärtsamt och har inte hittat något bra sett att lindra det på. Ryggen och knäna tar stryk och värre kommer det väl bli. Har märkt av att jag blir andfådd för minsta lilla nu och jag blir väldigt trött på eftermiddagen/kvällen efter vi ätit middag. Kissar, vad det känns som, hela tiden! Är uppe flera, flera gånger under natten och det märks tydligt att jag inte får den sömn jag brukar då jag knappt ens vaknar av sambons väckarklocka - som jag alltid annars gör. Men det är självklart inte bara massa smärta och gnäll! Bebis sparkar och lever bus där inne :) Det syns mer o mer för var dag utanpå magen, och det är nästan roligare att bara titta på magen nu, än att bara känna. Häftig känsla att se hur magen skuttar omkring och veta att det är vår lilla bebis som busar där inne! Helt otroligt att om 10 veckor så har vi vår bebis i famnen! ♥


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0