Vecka 27

Bebis:
Barnet är nu ca 24 cm långt från huvud till stjärt och vikten är ca 1 kg. Huden skyddas och får näring av ett laget fosterfett/vernix. Barnet börjar bli knubbigt, mer fett lagras under huden. Barnet suger ofta på tummen nu. Näthinnorna bildas och barnet börjar öppna ögonen. Ögonfransarna är fullt utväxta.
 
 
Mamma:
Du har kommit långt nu, andra tredjedelen av graviditeten är snart förbi. Nu ska du ansöka om ev. havandeskapspenning. Många faktorer avgör din mages storlek, barnets tillväxt, din kroppsbyggnad, längd, vikt, om du fött barn tidigare eller om du är svullen.
 
Pappa:
Vid den här tidpunkten brukar den blivande mamman må som allra bäst. Ta därför vara på tillfället och gör saker som ni tycker är roliga. Gå på bio, träffa vänner och börja planera vad nu behöver till er kommande bebis.
 
 
Såhär känner jag:
Det märks att man blir tygnre och man ska ju inte tro att man tar sig igenom en graviditet utan smärtor. Ligamenten är inte mina bästa kompisar just nu. Annars så bökas det runt där inne och har nu börjat känna sparkar/slag ovanför naveln, vilket jag bara gjort under innan. Andreas har även känt mer sparkar än innan. Mina händer somnar väldigt lätt om jag sover på dom. Tror jag gjorde ett bra val när jag tog av förlovningsringen o satte den i halsbandet. För när de somnar sådär så svullnar det och det är ju inte bra om man stoppar blodflödet, eller att jag inte kan få av mig den sen. Hur som helst så har nedräkningen till gravledigt börjat, 7 nätter kvar, 6 efter inatt. Känns ganska ofattbart, även om jag ser fram emot det jättemycket!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0