Vecka 35

Vips! Så var det en ny vecka. Känns som veckorna bara flyger förbi nu, samtidigt som det känns som en evighet kvar.. Konstigt hur hjärnan fungerar på så sett. 41 dagar kvar till BF idag. ♥
 
Bebisen:
Barnets totala längd är nu ca 45 cm och det väger ca 2,38 kg i början av veckan och ca 2,56 kg i slutet. Det centrala nervsystemet är snart helt klart och matsmältningsapparaten är nästan färdigutvecklad. Barnet fortsätter att lägga på sig vikt och fyller nu ut nästan hela livmodern. Barnet har inte mycket utrymme att röra på sig längre.
 
 
Mamma:
Broskbensfogarna i bäckenet mjukas upp p.g.a. östrogenet och ett hormon som heter relaxin, det kan göra att du får ont i ryggen eller bäckenet. Barnets tyngd får bäckenet att vidga sig inför förlossningen. Om du är omföderska så börjar barnet nu lägga sig tillrätta med huvudet nedåt. Däremot händer det ibland att barnen hos omföderskor inte fixerar sig förrän du får värkar. Gå igenom ditt förlossningsbrev med din barnmorska och lägg det i din journalmapp.
 
Pappa:
Du och din partner kanske redan har påbörjat nedräkningen inför bebisens ankomst. Det är hög tid att börja förbereda sig på förlossningen. Det är viktigt att ni fungerar som ett team på förlossningen. Även om ni tycker er vara överens kan det vara givande och betryggande för er båda två att gå igenom era önskemål. Ju mer ni delar tankar och känslor inför den stundande förlossningen desto lättare kommer det är vara för dig att vara ett bra stöd. Är det första förlossningen du är med på kan det vara bra att prata med en närstående om dennes erfarenheter. Kanske kan du få en bredare bild av vad som komma skall och eventuellt också några goda råd inför den stora dagen?
 
 
Såhär känner jag:
Fogarna börjar bli väldigt roliga.. Allra helst på natten när jag ska byta ställning. Minsta lilla "fel" jag gör med benen så smäller det till och gör skitont. Smyger sig på smärta även när jag går, rör på mig över huvud taget, eller om jag sitter på en hård stol en längre stund. Vissa lägen när jag ska förflytta mig osv. Menmen, är väl bara tecken på att det förbereder sig. Känner mig ganska otymplig, får bara mer o mer problem med att böja mig ner, gör ont i hela magen i vissa lägen. Att tex ta sig ur badkaret är en hel historia.. Krävs en hel del armstyrka för det ;) och det vill till att man inte halkar. Är nu för tiden sjukt törstig om nätterna, helt hopplöst, för det resulterar såklart i fler toabesök. Nätterna överlag är ganska så eländiga. Måste vända på mig ofta för hittar aldrig en skön sovställning, och att vända sig är ingen smidig procidur. Bebis hickar varje dag, en del dagar är det lite lugnare där inne, nästan så att jag vill buffa extra på magen för o se om det finns liv därinne. Men en del dagar far det runt lite extra. Märks dock att det är trångt. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0