Vecka 33

Då har vi kommit till vecka 33 (32+0), det är 55 dagar kvar till BF och denna veckan är lite av en milstolpe för mig. Men det kommer jag att berätta mer om på söndag. Så håll er nyfikna lite till, ni som inte redan vet vad jag pratar om. Här kommer iallafall det som står för denna veckan:
 
Bebis:
Barnets totala längd är nu ca 43 cm och det väger ca 1,98 kg i början av veckan och ca 2,15 kg i veckans slut. Kroppen fortsätter att lagra underhudsfett. Fostervattnenmängden ökar inte längre utan är konstant. Hjärnan växer snabbt och barnets huvud ökar i storlek. Barnet fortsätter att röra sig. Du ska känna fosterrörelser varje dag, många gånger per dag.
 
 
Mamma:
Om ditt barn har lagt sig tillrätta kommer det kännas behagligare för dig, det blir lättare att andas och om du har haft magbesvär kan det försvinna nu. Du kommer att uppleva ett ökat tryck nedåt och du kan känna stickande eller pirrande känslor i bäckenet, en del kvinnor beskriver det som små elektriska stötar. Det är helt ofarligt. Dina aktiviteter påverkar barnet, när du äter, om du sitter, ligger eller går känner barnet av det. Även ljud från yttervärlden påverkar ditt barn. Lyssna gärna på avslappningsövningar. Ju mer avslappnad du är mellan dina förlossningsvärkar desto bättre kommer din livmoder att arbeta. Så det är bra att börja öva avslappning redan nu.
 
Pappa:
Nu har säkert både du och din partner stora förväntningar inför förlossningen och det är lätt att fokusera på detta eftersom det är en spännande tid ni tillmötes. Men det kan även vara värt att prata om tiden efter förlossningen. Läs gärna böcker och förbered er tillsammans på livet efter barnets födsel så att den första tiden blir så lätt och positiv som möjligt.
 
 
Såhär känner jag:
Det känns som jag har varit med om mycket "nya" saker i graviditeten nu de senaste dagarna. Har känt något större än bara armar och ben stryka sig mot "väggen", har känt bebisen har vänt på sig helt o hållet. Nästan sett med blåtta ögat att en liten fot har tryckts upp :) Har dessutom börjat känna av foglossning, mindre skön känsla.. Måste nästan varje dag vila efter vi har ätit middag för att hämta nya tag. Det tar på krafterna att laga mat, och ibland är det tillochmed jobbigt att ens äta. Fick känna av hicka för första gången igår, och det är en häftig känsla att veta att bebis har lagt sig med huvudet nedåt, men kan fortfarande böka omkring. I morse när jag skulle stiga upp, så vet jag inte om jag kände min första samandragning.. Kan inte sätta ord på om det var det eller inte, eller riktigt hur det kändes heller. Men skulle det bli så fler gånger, så är det nog förmodligen det. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0