Vecka 32

Bebis:
Barnets totala längd är nu ca 42 cm och det väger ca 1,79 kg i början av veckan och ca 1,95 kg vid veckans slut. Barnets alla fem sinnen fungerar. Barnet sover stor del av tiden, under de vakna perioderna tränar det på att andas, röra sig och öppna och stänga sina ögon. De inre organen förbereder sig inför den riktiga andningen.
 
 
Mamma:
Förvånas du av hur stor du mage kan bli? Din vikt ökar snabbare än någonsin nu. Vila så ofta du kan. Från vecka 32 kan du söka gravidpenning om du har ett fysiskt påfrestande jobb, prata med din barnmorska.
 
Pappa:
Tänk på att försäkra ert barn. Det finns flera företag som erbjuder gravidförsäkrning eller "vänta-barn-försäkring" som gäller under graviditeten, förlossningen och barnets första sex månader.
 
 
Såhär känner jag:
Det blir bara tygnre för var vecka.. Och det märks på vågen med! Har nu gått upp 15.7 kg sedan graviditetens start, får se hur mycket till det blir på dessa 8 veckor som kvarstår. Blir lätt trött i ryggen, vankar fram som en pingvin nu och så fort jag går lite fortare så gör det ont i magen. Gör ont när jag ska vända mig i sängen, då jag använder magmusklerna, och om jag ska resa på mig. Känner av tryck mot lugnorna ofta och det gör att det blir jobbigare att andas. Värmen ute gör även att jag ibland får hjärtklappning. Undrar seriöst hur jag ska klara av resten av sommaren innan bebis kommer. För varmare och större kommer jag ju bli. Blir väldigt lätt trött nu och vill gärna vila ofta. Har kommit på mig själv att järntabletterna är slut, så måset skaffa nya snarast! Bebis har blivit mer stillsam nu, men känner av buffar lite då o då och när den vänder på sig. Längtar jättemycket nu, samtidigt som jag vill njuta av det sista i graviditeten nu. Även om det väntas smärtsamma delar nu så är det ändå en otrolig upplevelse att vara gravid. Blir mer o mer nyfiken på förlossningen för var dag, men ändå lite smått nervös, även om den riktiga nervositeten inte har kommit ännu. Men ser verkligen fram emot det, och det kommer vara den lyckligaste dagen i mitt liv! ♥


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0