Vecka 36

Då välkomnar vi vecka 36! Det är 34 dagar kvar till BF, på söndag exakt 1 månad kvar.
 
Bebis:
Barnets totala längd är nu ca 46 cm och det väger ca 2,59 kg i början av veckan och ca 2,76 kg i slutet. Barnet lagrar upp fett inför livet utanför livmodern. Fosterrörelserna kan ändra karaktär till mer buffande knuffar. Du kanske kan se en armbåge eller en häl som putar ut mot huden, ibland t.o.m. en hel fot. Du ska känna fosterrörelser varje dag! Vid minsta tveksamhet skall du kontakta sjukvården direkt, dag som natt.
 
 
Mamma:
Är detta din första graviditet har barnet förmodligen fixerat sig i bäckeningången nu. Du kan ha svårt att sova, du behöver vända dig ofta och drömmer kanske kraftiga, tydliga drömmar. Det är mycket som ska bearbetas inför förlossningen och den nya familjen. Fortsätt vila ofta, de sista veckorna kan kännas tunga och långsamma.
 
Pappa:
Nu är det vanligt att man träffar barnmorskan/läkaren varje vecka för att kontrollera bebisen och hur förlossningen närmar sig. Om ni inte redan har gjort det är det hög tid att prata med MVC om hur ni vill ha förlossningen, exempelvis hur födseln ska gå till och om kvinnan önskar smärtstillande medel. Prata gemensamt om detta och skriv gärna ett förlossningsbrev som innehåller önskemålen. Passa på att ta fina bilder på den stora magen och din vackra kvinna, snart är magen ett minne blott.
 
 
Såhär känner jag:
Har sedan ungefär en vecka tillbaka kännt av illamående lite då och då under dagarna, även lite smått dålig i magen (ursäkta detaljer) de senaste dagarna. Och det kan vara så att kroppen börjar rensa ur och förbereda sig för förlossningen.. Har börjat känna av svaga samandragningar och även lite molande värk både i magen som mensvärk och i ryggslutet. Detta kommer ju säkert att hålla på i flera veckor och det kommer ju att bli värre, men man blir ju lite pirrig över att det kan vara dags snart! Jag vill mig gissa att bebis håller på att fixera sig nu, då jag känner av stötar och hugg i bäckenet fler o fler gånger per dag. Förra gången jag var hos barnmorskan hade ju bebis vänt sig med huvudet nedåt, men kunde fortfarande vända runt. Men det märks ju helt klart att den är där nere o grejar med något. Jag kan inte sätta ord på om jag tycker att magen har sjunkit eller inte. Vet inte exakt i vilken vecka det brukar göra det, men det känns som det går sakta men säkert nedåt.
 
BB-väskan kommer med säkerhet att packas i helgen! Då vi nästa helg åker till Öland och jag vill känna att det inte blir någon panik om det skulle sättas igång när vi är där. Då har vi alla saker med oss och bilstolen är monterad och klar i bilen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0