Ge mig styrka!!

Nu sitter jag här.. Det var 1 månad sen jag skrev något här, och skammliga 1,5 månad sen jag ställde mig på vågen. Har inte sedan dess vågat! Allt har bara gått utför för min viktresa. Jag skäms över mig själv att jag någonstans på vägen gav upp. Jag vågar knappt erkänna för mig själv. Men denna gången har inte varit annorlunda mot andra gånger, hur kunde jag tro på att jag skulle lyckas? .. Det kändes så himla bra i början, och jag lyckades gå ner 6kg. Men när man väl tänker efter: 6kg är inte alls mycket. Det är en piss i havet jämnfört mot vad andra presterar på korare tid. Nu vill jag inte ens stå öga mot öga med vågen. Känns som jag har gått upp det jag lyckats gå ner.. Jag har inte tränat riktigt på säkert 3 månader. Jag har ätit onyttiga saker som det vore nyttigt. Jag har tappat förmågan att tänka på min vikt totalt! Jag kan inte ens vara stolt över mig själv längre..

Vilken dag som helst har mitt gymkort gått ut, det var 6 månader på det kortet, hur mycket har jag ens tränat? Kankse max 2 månader samanlagt.. Jag skäms så fruktansvärt över mig själv! Jag skulle ju klara detta.. Det skulle inte vara så svårt.. Men tro mig, det är det. Som sagt, det har inte gått annorlunda mot andra gånger. För varje gång jag försöker, så misslyckas jag. Jag är för otålig. Ser jag inte att det ger resultat, då ger jag upp. Men någonstans inom mig säger ändå, jag klarade faktiskt 6kg! Det är mer än jag någonsin lyckats gå ner. Men tanken av att det var 9kg kvar till mitt mål, och säkerligen ännu mer. Det gör ont.

Ska jag våga? Ska jag våga ställa mig på vågen och blotta mig själv för sanningen? Jag vill kunna ha styrkan, och jag vet att jag egentligen har det. Jag måste kunna vara ärlig mot mig själv, annars kommer jag aldrig kunna få kraft att börja igen. Men det största problemet är nog att min våg troligvis är sönder, så skulle jag ställa mig på den, så skulle den antingen visa glädjevåg, eller alldeles för mycket och trycka ner mig ännu mer.

Snälla någon där ute, detta är inte ett rop på hjälp. Men jag önskar bara att någon kan kliva fram och ge mig några peppande ord. Något som stärker, något som ger mig styrka. För allting känns så himla hopplöst just nu. Jag skäms.


Kommentarer
Annie

Du klarar det, så stark som du har varit! Saker som man aldrig trott fu någonsin skulle göra har du gjort. Du förbluffar mig och du kan göra detta oxå det vet jag. Så HEJA DIG :)!!

2012-05-30 @ 12:45:35
Johan

Kan ge dig lite tips. När du väger dig är det lätt att bli deppig över resultatet om det visar negativt, därför rekommenderar jag att bara väga sig en gång per vecka samma tidpunkt och samma förutsättningar som föregående vecka. Då ser man med största säkerhet en viktnedgång på ungefär 0.5 kg om du legat på ett kaloriunderskott på 500/dag genom hela veckan. Det hjälper till att motivera och att fortsätta hålla dieten, väger man sig varje dag är risken stor att det är vätska som visar att man har gått upp och då tappar man all motivation för man tror man gjort fel.



En annan sak, använd måttband, kanske inte varje vecka men iaf 1 gång i månaden minst, där mäter du lår, stuss, mage, midja och armar och kan lätt se ifall du tappat underhudsfett på detta viset.



En annan sak som jag starkt rekomenderar är att du väger maten (behöver inte vara supernoga precis på gramet) men så att du får en uppskattning på hur mycket kalorier du får i dig. Kalorier tycker jag ska komma från en stor del från protein för det har mest mättnadskänsla och bevarar muskler bättre, kolhydrater är bra i samband med träning, mest efter träningspass, och fett är också bra i måttliga mängder (nötter, lax, avokado, rapsolja etc).

Jag kan rekommendera en sida: www.matkalkyl.se

där räknar du ut ditt energibehov/dag för att hamna på önskat underskott (500-700 kalorier är en bra nivå för att inte hamna på för stort underskott och på den summan går man ner ungefär 0.5-0.7kg underhudsfett i veckan)



Sedan är det såklart viktigt att man inte övertränar, träning är inte ett måste så länge du sköter maten bra, ligger du redan på ett okej underskott via maten så finns det ingen anledning att vara ute o springa i 1 timme. Dock kan det vara svårt att känna sig mätt genom att äta lite kalorier utan att träna och det träning gör är att du helt enkelt kan äta mer men fortfarande uppnå samma underskott. Enligt mig är den bästa metoden att bränna fett på en morgonpromenad på fastande mage i 45-60 minuter. Det räcker långa vägar ifall man gör detta varje dag.

Sedan gäller det att peppa sig själv och sätta upp mål, samt att ge sig en klapp på axeln ibland. Unna sig något på helgerna men ändå äta kontrollerat!



Mycket av detta kanske du redan visste, men jag kände att jag vill dela med mig av den erfarenheten jag samlat på mig genom åren och detta kanske kan hjälpa dig/ge dig motivation. Jag tycker absolut inte du ska ge upp nu, du vet vad du vill så kämpa för det! Det är den skönaste belöningen efter allt hårt slit att man ser att man lyckats.



Lycka till :) MVH Johan.

2012-05-30 @ 14:08:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0