Ensamträning / Varmt i bil..

Vill börja med att berätta att jag var på gymmet igår, riktigt skön känsla! Känns i kroppen idag vill jag lova. Så mitt pass såg ut såhär:

Löpband: 8.0 km/h i 15 min, 6.0 km/h i 5 min.
Styrka: Rygg, skuldror, sidor, innelår, yttelår


Men nu till mitt 'ämne' för idag. Jag har sedan jag hämtade Portly haft probelm med att lämna honom ensam - helt omöjligt! Har provat alla möjliga sett men det känns inte som att jag lyckas. Han var ju 6 månader när han kom till oss. Och där han bodde innan så hade han massor med hundkompisar runtomkring sig, och hade förmodligen varit lämnad hela dagar tillsammans med dom.

Jag började ju självklart ensamträna nästan direkt, men så fort jag gick utanför dörren så började han gnälla. Även när jag bara liksom stängde dörren efter mig när jag var på toa så blev han 'ledsen'. När jag sedan började öka tiden och en gång var nere en snabbis på affären och skulle panta flaskor (vilket inte brukar ta så lång tid) så hör jag honom när jag kommer hem - fullkomligt ylar och skäller som en tok efter mig! Har därefter kortat på tiden, och blir det längre stunder så fick han då vara hos min farfar. När han var där var det likadant som när han var själv.. Helt hopplöst :(

När jag sedan flyttade hem och han bodde tillsammans med mammas två hundar, var det inga problem! Han kunde vara sån att han skällde lite när han hörde en bil för han trodde det var jag. Men aldrig så att han ylade. Men då hade han ju sina kompisar. Men nu bor vi ju i lägenhet igen.. Och jag tycker det började förvånadsvärt bra! Började om från början, bara någon minut och sedan öka. Bestämde mig efter ett tag, då det bara varit framgång, att ladda ner ett inspelningsprogram på datorn. Sagt och gjort & jag gav mig ut på en 10 min promenad själv. Gjorde ingen större deal av det när jag gick och när jag sedan kom tillbaka så lyssnade jag. Inte ett enda skall! Bara enstaka gnällningar ibland, och det är ju ingen fara för det hörs ju inte ut på samma sett som när han skäller. Yes, jag var på rätt väg! Trodde jag..

Fortsatte med detta och sedan bestämde jag o min sambo oss för att åka ner och handla lite fort, vilket skulle ta kanske 20 min. Spelade då in honom och när vi kom hem och lyssnade så hade han nästan konstant skällt efter oss! Vet inte vad jag ska göra längre.. Visst förstår jag att vi måste korta tiden, då det gick bra vid 10 min men inte vid 20.. Läste nyss att det handlar om att hunden är olycklig, och att man måste börja med korta stunder och misslyckas man ska man backa tillbaka. Vilket jag har gjort! Men ser ingen direkt framgång :/ för han klarar ju knappt att vara hos någon annan heller. Inte min svärmor eller knappt hos min syster. Den enda han klarar av att vara hos är hos mina föräldrar, där hans kompisar är..

Så vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Känns lite som att utrymmet för att ensamträna minskas med tiden då det uppstår mer jobb osv. Och det blir ju en aning jobbigt när man inte ens kan åka och handla på kanske en 30 min utan att han ska skälla och yla efter en.. I bilen går det skitbra att lämna honom, inte ett ljud, MEN, då kommer vi ju till detta:


Inte en klok människa lämnar en hund i bilen när det är varmt! Och detta gör ju att det förvärrar lite för mig med. Har ju varit jättesmidigt att ta med honom, lämna han i bilen och handla. Då har det ju inte varit några problem. Men jag tänker ju inte lämna honom i bilen nu när det börjar bli varmt!! Och jag tänker inte heller låta honom sitta fastkopplad utanför, aldrig livet! Vill inte riskera att han blir stulen. Man vet ju aldrig..

Ett alternativ jag alltid haft i åtanke är ju att skaffa en till hund.. Men det vill inte min pappa att jag ska, av olika skäl. Men det känns lite som att jag står still i ensamträningen.. Jag kommer liksom ingenstans :( NÅGON som har tips på vad man kan göra??! Känns som jag har slut på ideér, då jag testat väldigt många metoder!


Kommentarer
Terese

Hejsan! Jag googlade och hittade då din blogg. Jag sitter i samma sits angående hund som inte kan vara ensam. Vår hund är 1,5 år gammal och skäller och ylar när vi går hemifrån. Förstår din frustration är ganska uppgiven själv när det gäller detta. Om dagarna är han hos en dagmatte men det skulle vara frukstansvärt skönt att veta att han kan var ensam några timmar om man vill åka och handla eller liknande. Vi har tränat allt möjligt. Ska i dagarna börja om med superkorta stunder. Vill att det här ska lyckas. Hur går det för dig just nu?

2012-04-11 @ 16:22:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0