Tårta

Igår var det kalas för Kim som fyllt 24 år. & ni som inte vet vem det är så är det min sambos storebror :) Så jag ställde till med tårt-bak :) Jag tyckte om farmors tårta hon bjöd på på midsommar, så snodde hennes recept & såhär blev resultatet:



Så nu tänkte jag att jag skulle berätta hur man gör :)

Det du behöver är:
Kondenserad mjölk
½ paket digestivetkex
50 g smör (eller mer)
3 dl vispgrädde
Bananer
Jordgubbar

Det första man gör är att lägga burken med kondenserad mjölk i vattenbad och så ska det kokas i ca 3h,beroende på hurdan konsestens man vill ha. Sedan när det börjar närma sig arbetet så kan man plocka fram de andra ingrediensterna på bänken.



Därefter så börjar man med att krossa kexen till smulor och blanda med smöret så det blir till en fast smet. Lättast tycker jag är om man lägger kexen i en påse och sedan knyter. Bara man är försiktig så att inte påsen går sönder. I detta steg kan man oxå vispa grädden så att den är klar :)



Sen trycker man ut kex-smeten i en form med löstagbar kant. Och sen kan man passa på att skiva bananerna och och dela jordgubbarna på mitten. Så när den kondenserade mjölken är klar så låtar man den svalna innan man öppnar den. Därefter smetar man på hela burkens innehåll över lagret med kex. Sedan kommer bananerna på :)



Därefter kommer vispgrädden på och till sist jordgubbarna :)



Så det är inte så jättekrångligt. Bara mjölken som tar tid.. Så det går inte riktigt på en handvändning. Men annars väldigt smidigt :)

Nu ska jag åka hem till svärmor och äta mat :) därefter bär det av mot Sävsjö för att lämna papper på Andreas bil, så att han får hem sin älskling snart ;D

Pusspuss


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0